وبلاگ

حلم و غضب قسمت اول

حلم و غضب قسمت اول

تعریف غضب و ویژگیهای آن:
خشم، هیجانی است که در وجود انسان ایجاد می‌شود. آن تحرکی که خشم در درون ایجاد می‌کند، مشکل ساز و بیماری زاست حتی اگر بروز نکند و فرد در ظاهر آرام باشد و حتی لبخند بزند.
منطق انسان در حین غضب تغییر می‌کند؛ لذا برخی بنیانها را از بین می‌برد و بناهای دیگری را شکل می‌دهد. در عصبانیت بسیاری از مقیاس ها و معیارهای انسان عوض می‌شود و وقتی می‌خواهد اصلاح کند، با مشکلات جدیدی روبه‌رو می‌شود.

عواقب و هزینه‌های غضب:
اولین کسی که در خشم می‌سوزد، خود شخص است؛ به این معنا که عقوبت غضب از خود شخص شروع می‌شود.
غضب هر بار که تکرار می‌شود، هزینه زیادی بر انسان تحمیل می‌کند. هم هزینه دنیایی دارد و هم هزینه ابدی. هم موجب بیماری جسمی و روحی می شود و هم عقاب اخروی دارد. اگر انسان بفهمد معادل هر بار غضبی که در دنیا کرده است، در برزخ یا در قیامت چه برخوردی با او می‌کنند، به هیچ وجه عصبانی نمی‌شود.
غضب مثل بمب عمل می‌کند. با یک انفجار بنا نابود می‌شود ولی خیلی طول می‌کشد که آن را دوباره بسازند.
شخص غضبناک بیشتر از هر کس دیگری آسیب های بدنی و روحی می‌بیند و خیلی مشکلات دیگر نیز پیدا می‌کند. اگر انسان جلوی خشم و غضب خود را نگیرد، این صفت در درون او شدت می‌یابد و حدی نمی‌شناسد و درست همانند آتشی شعله ور می‌شود که تمام وجود او را فرا می‌گیرد.
غضب حالتی است که فقط خود شخص را نمی‌سوزاند؛ بلکه اطرافیان را هم آتش می‌زند. بعضی وقت‌ها شعله‌هایی ایجاد می‌کند که تا قیامت خاموش نمی‌شود.

اهمیت غلبه بر خشم:
آنچه به انسان کمک می‌کند از جهنم روی صراط به سلامت رد شود، دارایی‌های اوست. یکی از محکم ترین و بهترین وسایلی که انسان می‌تواند در نجات از جهنم و رد کردن موانع، از آن استفاده کند، غلبه بر غضب است.
خوش اخلاقی و تغافل و تجاهل، ابزار غلبه بر غضب هستند.
غضب جدای از اینکه شعله ور شود یا خیر، صورت برزخی بدی دارد.
غضب علاوه بر اینکه باعث افزایش فشار قبر می‌شود، مارها و عقرب‌ها و سگ‌های درنده وحشی در قبر و برزخ و قیامت بر انسان مسلط می‌کند.
شرع به انسان اجازه غضب و خشونت نداده است. وقتی انسان غضب کند، حتما در برزخ به او غضب خواهند کرد.
به همان میزانی که انسان خشمگین و ناراحت و هیجان زده می‌شود، به همان میزان از ائمه معصوم فاصله می‌گیرد و غضبش به صورتی بسیار خشن به سمت او برمی گردد.

اشتراک این مطلب

تلگرام
واتساپ
ایمیل
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها